50 kr

Tyvärr, slutsåld.

Loading
Uppdaterar kundkorgen


Brand #1 2017

Var är vi på nätet? Oftast ensamma. Även om vi befinner oss i samma rum som andra är vi ensamma. Vad gör vi? Oftast är vi passiva. Läser, klickar, tittar på bilder. Vad gör vi när vi agerar? De flesta av oss reagerar på andras material snarare än skapar eget. Det är ett material som redan är filtrerat och utvalt: de verkligt stora skandalerna får vi aldrig serverade i flödet. Kapitalisterna postar inte info om sina skatteflykter, generalerna beskriver inte sina krigsstrategier och korrupta politiker postar inte sina dokument.

Det finns ett problem med detta. Den ensamma, passiva, reaktiva personen gör sällan några revolutioner. Vanligare är att hon känner sig maktlös och uppgiven inför skit och idioti. Och skriver hon något på nätet är det inte sällan hon direkt blir nedsablad av anonyma besserwissrar och rasister som tycks komma från ingenstans.

Men det behöver inte vara så. Det går att agera tillsammans på nätet, att medvetet ta makten över en fråga. Det finns det massor av exempel på. Vi har gjort några nedslag i den frihetliga vänsterns aktiviteter på nätet, historiskt och idag. Anarkisterna var pionjärer på nätet, tidigare än både politiska motståndare och nyhetsredaktioner med att fatta vilka möjligheter internet gav. Men vi har delvis kommit av oss. Somnat in i klicktivism och tillfälliga kampanjer. Nu är det i stället extremhögern som växer som ogräs med nätets hjälp.

Så vad gör vi? Bygger upp nya mediestrukturer. Lär oss skriva så att folk förstår. Använder den humor, kreativitet och know how som finns i rörelsen. Tar oss in i högerextrema nätmiljöer och käftar emot. Det är några av förslagen från numrets skribenter. Som Mina Dennert, skaparen av #jagärhär, säger: Det räcker med att vara två personer för att det ska kännas som att ni är många. Två personer kan räcka för att vända en diskussion eller skapa en kampanj. Att gå ihop och planera hur man ska lyfta en fråga och bemöta angrepp är guld värt.

I det här numret ville vi fokusera på positiva exempel och uppmana till organisering på nätet. Vi fann flera peppande projekt, men även nedlagda sajter och en viss rådvillhet. Hur tycker du att den frihetliga vänstern bäst använder nätet och skapar en digital motmakt? Skriv gärna och håll med eller säg emot det här numrets texter. På Brands hemsida har vi startat sektionen Gnistor just för texter om aktuella ämnen och debatt. Texter kan skickas till info@tidningenbrand.se

Att organisera sig innebär också att bilda sig. Vi gör ett nedslag i utrikesjournalistiken och finner att den bild vi får av omvärlden inte bara är snäv och felaktig, den dirigeras också av särskilda intressen. Det är Latinamerikas överklass som avgör vad svenska medier ska skriva om kontinenten. På samma sätt finns all anledning att studera Israels ”Hasbara”-policy, som innebär att alla landets medborgare blir en del av ockupationsmaktens propaganda.

Hur vi berättar om världen är avgörande. Därför har alternativa medier alltid varit en viktig del av revolutionära rörelser. På nätet finns plats för alla möjliga berättelser. Men utan relation till livet bortom tangetbordet blir orden lätt tomma. Det svåra är att hålla ihop och skapa vänliga sammanhang. Organisera oss och hitta smarta strategier för det vi vill åstadkomma. För vi är ju egentligen inte ensamma. Inte på nätet, inte utanför.


Rekommendationer

Brand nr 4 2016

50 kr

Loading
Uppdaterar kundkorgen

Brand #3 2016

50 kr

Loading
Uppdaterar kundkorgen