
Less på reklam i spårvagnen? Vad tycker du borde stå istället? På den här workshoppen blir du given ett tillfälle att designa dina egna affischer med budskap som gör dina medresenärer glada.
Samhällsnyttor som kollektivtrafiken är finansierade med skattemedel men blir ändå en arena för privata aktörer att göra vinst. Resenärer som inte har möjlighet att välja bort detta utsätts för en ofrivillig propaganda som i sin utsträckning bidrar till överkonsumption och miljöförstöring.
I denna workshop låter vi deltagarna göra affischer som ämnar till att sprida ett positivt budskap till våra medmänniskor. Det kommer att finnas material och resurser för att bli kreativa och hitta på allt från informativa till roliga budskap. Vad skulle du vilja upplysa dina medresenärer om? Välkommen till en verkstad där vi skapar reklam som inte uppmuntrar till vild konsumption.
Adbusting är en form av subversiv konst och aktivism där individer eller grupper förändrar befintliga annonser, såsom skyltar, för att främja sociala frågor eller kritisera ett varumärkes metoder. Genom att undergräva det ursprungliga budskapet syftar adbusters till att dra uppmärksamhet till ett varumärkes negativa aspekter eller utmana konsumtionsideologi.
Workshopen äger rum fredag 26e kl 21.00-22:00 samt lördag 27e kl 18.15-19.15
🇬🇧 ENGLISH
Tired of advertising on the tram? What do you think should be there instead? In this workshop you will be given the opportunity to design your own posters with messages that will make your fellow public transport passengers happy.
Public services such as public transport are financed by taxes but still become an arena for private actors to make a profit. Travelers who do not have the opportunity to opt out of this are exposed to involuntary propaganda that in turn contributes to overconsumption and environmental destruction.
In this workshop, we will have participants make posters that aim to spread a positive message to our fellow human beings. There will be materials and resources to get creative and come up with everything from informative to funny messages. What would you like to inform your fellow travelers about? Welcome to a workshop where we create advertising that does not encourage wild consumption.
Adbusting is a form of subversive art and activism in which individuals or groups alter existing advertisements, such as billboards, to promote social issues or criticize a brand’s practices. By subverting the original message, adbusters aim to draw attention to a brand’s negative aspects or challenge consumer ideology.
The workshop will take place Friday 26th at 9-10 PM and Saturday 27th at 6:15-7:15 PM.